Chcete si více pamatovat? Učte se angličtinu i z papírových knih

V tomto příspěvku budu tak trochu v opozici proti zaměření vlastního webu, který má v titulku Angličtina online zdarma. Online je ve spojení s učení se cizím jazykům jedním z nejvyhledávanějších výrazů. Trendem moderní doby jsou online kurzy. Moderní informační a komunikační technologie zpřístupňují vzdělání opravdu širokým vrstvám obyvatel. Cenově je vzdělávání a cizí jazyky nevyjímaje, dostupnější než kdykoli předtím. Jenže upnout se výhradně a pouze na online formu vzdělávání nebude asi ta nejlepší cesta. Všeho moc škodí, a jestli něco nemá rádo online, pak je to naše paměť. A platí to zejména při čtení.

Toto téma jsem kdysi četl v jednom z časopisů (samozřejmě online), samozřejmě jsem na něj zapomněl a oživila mi jej nedávná reportáž, kterou jsem tak napůl ucha poslouchal z televize. O co konkrétně jde a jak čtení online z monitoru počítače nebo dokonce z elektronické čtečky knih naši paměť ovlivňuje? Vědci dospěli na základě důkladných výzkumů k tomu, že při čtení z papíru člověk daleko více promýšlí obsah, u čtení prožívá emoce atd. V případě elektronických médií je tomu jinak, plochá data z monitoru člověk možná krátkodobě vstřebá, jeho pozornost je ale rozptylována častou změnou plochy, střídají se grafické obrazy. Fonty, monitor či tablet na nás bliká a to vše ovlivňuje paměť. Jak dalece? Dokonce tak, že při čtení z papíru si zapamatujeme o 30 a někdy až o 50% procent více. To je poměrně značný pokles výkonu při používání počítače či tabletu a ti z nás, co se denně věnují angličtině, by k tomu určitě měli přihlížet. Technicky zaměření lidé by možná oponovali, že čtečky elektronických knih s elektronickým inkoustem a bez podsvícení dokážou papír docela dobře simulovat a efekt bude stejný jako při čtení z knih. Chyba lávky, ani ti, co používají čtečky knih s elektronickým inkoustem, se paměťově nevyrovnají těm, co čtou přímo z papíru. Vědci nedávno udělali pokus s čtením jednoduchého příběhu o necelých třiceti stranách. Padesát čtenářů dostalo příběh ve čtečce a padesát v tištěné podobě. Výsledek? Pokud měli převyprávět příběh, ti, co četli z elektronické čtečky, si vedli mnohem hůře než ti, co dostali příběh vytištěný na papíru.

Jak těchto poznatků využít při učení angličtiny a jiných cizích jazyků? Především nespoléhat pouze a výhradně na jeden zdroj učení, ale využívat zdrojů více a především zapojit zdroje tištěné. Některé z nich budou zdarma, do některých, zejména do kvalitních knih, bude potřeba investovat nějaké peníze. Rozhodně není na místě automaticky zavrhnout čtení z tabletu či smartphonu a všechny anglické texty si raději tisknout. Jednak je to příliš nákladné, jednak by tento přístup nebyl k životnímu prostředí a zejména našim lesům nejšetrnější. Pokud ale máte problém se zapamatováním např. určitého gramatického jevu, tisk stránky a testování mimo online prostředí je určitě vhodným přístupem. Stejně tak čtení např. anglických zpráv z mobilu během cesty do práce či do školy Vám rovněž určitě pomůže a nebude na škodu. Pokud se ale budete chtít začíst do anglické knihy v originále nebo do zjednodušené angličtiny, bude asi lepší tištěná forma (navíc, pokud máte knihy ve stejné oblibě jako já, bude jejich nákup vždy takovým malým svátkem).

V podstatě z uvedeného vyplývá, neuvazovat se jen k jednomu způsobu osvojování cizího jazyka, ale využívat více přístupů – čtení papírových knih (když už si tedy pamatujeme více), online testy a cvičení na PC a hlavně hodně poslechu a sledování anglického videa (ideálně seriály s jednodušší konverzací).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *